Ω3 Λιπαρά Οξέα

Συμβουλεύει η Δρ. Αμαλία Τσαγκάρη, Κλινική Διαιτολόγος Γενικού Νοσοκομείου ΚΑΤ

Τι είναι Ω3 λιπαρά οξέα;

Το ALA είναι ένα απαραίτητο λιπαρό οξύ και επομένως υποχρεωτικά θα πρέπει να το λαμβάνουμε μέσω της διατροφής μας. Θεωρητικά το σώμα μας έχει μικρή ικανότητα παραγωγής των άλλων δύο, του DHA και του EPA, όμως αυτή είναι περιορισμένη. Πρακτικά θα πρέπει να λαμβάνουμε όλα τα Ω3 λιπαρά μέσω της διατροφής μας.

Τι ποσότητα Ω3 συστήνουν οι ειδικοί;

Ουσιαστικά, δεν υπάρχει ανώτερο όριο πρόσληψης για το ALA, το οποίο όπως αναφέρθηκε παραπάνω είναι ένα απαραίτητο λιπαρό οξύ. Συγκεκριμένα, οι ενήλικες άντρες θεωρούμε ότι πρέπει να λαμβάνουν καθημερινά 1,6 γραμμάρια την ημέρα και οι γυναίκες 1,1 γραμμάρια, ενώ οι ποσότητες αυτές διαφοροποιούνται για τις θηλάζουσες και για τις εγκυμονούσες γυναίκες.

Ποιές είναι οι πηγές Ω3 λιπαρών οξέων;

Σε ότι αφορά το ALA, ο λιναρόσπορος, το σογιέλαιο, το λάδι κανόλας καθώς και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά αποτελούν πάρα πολύ καλές πηγές Ω3 λιπαρών οξέων. Σε ότι αφορά το DHA, αυτό βρίσκεται ουσιαστικά στο λίπος των ψαριών. Το βρίσκουμε λοιπόν στα λιπαρά ψάρια, όπως οι σαρδέλες, ο γαύρος, οι τσιπούρες, το φαγκρί, το μπαρμπούνι και ο κολιός. Αυτά τα ψάρια είναι πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα.

Ποιοι είναι οι μηχανισμοί με τους οποίους τα Ω3 λιπαρά οξέα μειώνουν τον κίνδυνο των καρδιαγγειακών νοσημάτων;

Φαίνεται να συμβάλλουν στην μείωση κινδύνου αρρυθμιών και συνεπώς αιφνιδίου θανάτου, μειώνουν τον κίνδυνο θρόμβωσης και επομένως έχουν μια θετική επίδραση στην μείωση του κινδύνου εμφάνισης οξέος εμφράγματος του μυοκαρδίου και αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου.

Σε ότι αφορά στο λιπιδιμικό προφίλ μας φαίνεται ότι συμβάλλουν στην μείωση των τριγλυκεριδίων, μειώνουν τον ρυθμό ανάπτυξης αθηροσκληρωτικής πλάκας, βελτιώνουν την ενδοθηλιακή λειτουργία και μειώνουν την πνευμονώδη ανάπτυξη. Μέσω αυτών των μηχανισμών θεωρούμε ότι μειώνουν και συνολικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Εν κατακλείδι τι προτείνουν οι ειδικοί για τους ασθενείς με στεφανιαία νόσο, με αυξημένα τριγλυκερίδια αλλά και για όλους εμάς;

Οι διεθνείς οργανισμοί συστήνουν στους ασθενείς με στεφανιαία νόσο την κατανάλωση ενός γραμμαρίου DHA και EPA σε συνδυασμό καθημερινά. Σε όσους έχουν υπερτριγλυκεριδαιμία συστήνεται η πρόσληψη 2-4 γραμμάρια, καθώς φαίνεται ότι τα Ω3 έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν ακόμα και κατά 20-40% τα τριγλυκερίδια. Για τον γενικό πληθυσμό δεν συστήνεται η πρόσληψη συμπληρωμάτων Ω3 αλλά συστήνεται η συστηματική κατανάλωση λιπαρών ψαριών, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα σε μια μερίδα που υπερβαίνει τα 100-120γραμμάρια