Είναι γεγονός – Περάστε χρόνο στη φύση, κάνει καλό στην υγεία!

Το να ζει κανείς κοντά στη φύση και να περνάει χρόνο στην εξοχή έχει σημαντικά και πολύπλευρα οφέλη για την υγεία – σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Αγγλίας. Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα αποκαλύπτει ότι η έκθεση σε χώρους πρασίνου μειώνει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου II, καρδιαγγειακών παθήσεων, πρόωρου θανάτου, πρόωρου τοκετού, άγχους και υψηλής αρτηριακής πίεσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της παγκόσμιας έρευνας στην οποία εμπλέκονται περισσότεροι από 290 εκατομμύρια άνθρωποι, δείχνουν πως οι πληθυσμοί που έρχονται σε επαφή, σε μεγάλο βαθμό με τη φύση, είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν γενικότερη καλή υγεία.

Ο κεντρικός συγγραφέας της μελέτης Caoimhe Twohig-Bennett, από το UEA της Ιατρικής Σχολής του Norwich, δήλωσε: «Το να περνάμε χρόνο στη φύση σίγουρα μας κάνει να νιώθουμε πιο υγιείς, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει κατανοηθεί εις βάθος ο πλήρης αντίκτυπος της στη μακροπρόθεσμη ευημερία μας. Για να το εξετάσουμε αυτό συγκεντρώσαμε στοιχεία από πάνω από 140 μελέτες που αφορούσαν περισσότερους από 290 εκατομμύρια ανθρώπους για να δούμε εάν η φύση πραγματικά ευεργετεί την υγεία μας».

Η ερευνητική ομάδα μελέτησε δεδομένα από 20 χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Ισπανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Αυστραλία και η Ιαπωνία – όπου η Shinrin Yoku ή το forest bathing (βρίσκομαι στην φύση, αισθάνομαι και εισπνέω τον καθαρό αέρα και τα αρώματα των φυτών, χαλαρώνοντας πλήρως τις αισθήσεις μου) είναι ήδη μια δημοφιλής πρακτική.

Ο «πράσινος χώρος» ορίστηκε ως μια ανοιχτή, παρθένα περιοχή με φυσική βλάστηση καθώς και οι πράσινες περιοχές των πόλεων, τα οποία συμπεριλαμβάνουν τα αστικά πάρκα και το πράσινο των  δρόμων. Η ομάδα ανέλυσε το πώς επηρεάζεται η υγεία των ανθρώπων με μικρή πρόσβαση στους χώρους πρασίνου σε σχέση με εκείνη των ανθρώπων με υψηλότερα ποσοστά έκθεσης.

Βρήκαμε πως το να περνάμε χρόνο ή να ζούμε κοντά σε φυσικούς χώρους πρασίνου συνδέονται με ποικίλα και σημαντικά οφέλη για την υγεία. Μειώνει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου II, καρδιαγγειακών παθήσεων, πρόωρου θανάτου και πρόωρου τοκετού και αυξάνει τη διάρκεια του ύπνου.

Οι άνθρωποι που ζουν πιο κοντά στη φύση είχαν επίσης μειωμένη διαστολική αρτηριακή πίεση, καρδιακό ρυθμό και άγχος. Μάλιστα, ένα από τα πραγματικά ενδιαφέροντα πράγματα που βρήκαμε είναι ότι η έκθεση σε πράσινο χώρο μειώνει σημαντικά τα επίπεδα της σιελογόνης κορτιζόλης του ανθρώπου – έναν φυσιολογικό δείκτη άγχους.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, διότι στο Ηνωμένο Βασίλειο, 11,7 εκατομμύρια εργάσιμες ημέρες χάνονται ετησίως εξαιτίας του στρες, της κατάθλιψης ή του άγχους.

Το «forest bathing»  – το να βρίσκομαι, δηλαδή, στην φύση και να αισθάνομαι και να εισπνέω τον καθαρό αέρα και τα αρώματα των φυτών, χαλαρώνοντας πλήρως τις αισθήσεις μου – είναι ήδη πολύ δημοφιλής πρακτική στην Ιαπωνία – με τους συμμετέχοντες να περνούν το χρόνο τους στο δάσος  ξαπλωμένοι, καθιστοί ή κάνοντας βόλτα. Η μελέτη μας δείχνει ότι ίσως έχουν τη σωστή ιδέα!

Παρόλο που εξετάστηκε διεξοδικά από την ομάδα μας η σχέση μεταξύ του πράσινου χώρου και της υγείας, δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς προκαλεί αυτή τη σχέση. Οι άνθρωποι που ζουν κοντά στον πράσινο χώρο πιθανότατα έχουν περισσότερες ευκαιρίες για σωματική άσκηση και κοινωνικοποίηση. Εν τω μεταξύ, η έκθεση σε μια ποικιλία βακτηρίων που υπάρχουν σε φυσικές περιοχές, μπορεί επίσης να έχει οφέλη για το ανοσοποιητικό σύστημα και για την μείωση των φλεγμονών.

Μεγάλο μέρος της έρευνας από την Ιαπωνία επίσης, δείχνει ότι οι φυτοντόνες (phytoncides) – οργανικές ενώσεις με αντιβακτηριδιακές ιδιότητες – που απελευθερώνονται από τα δέντρα θα μπορούσαν να εξηγήσουν τις ευεργετικές ιδιότητες του «forest bathing».

Ο επίσης συγγραφέας της μελέτης, Prof. Andy Jones, επίσης από την UEA, δήλωσε: «Φτάνουμε συχνά για φαρμακευτική αγωγή όταν δεν αισθανόμαστε καλά, αλλά η έκθεση σε περιβάλλοντα που βοηθούν την υγεία αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο στο ότι και προλαμβάνει και βοηθά στη θεραπεία ασθενειών. Η μελέτη μας δείχνει ότι το μέγεθος αυτών των οφελών μπορεί να είναι αρκετό, ώστε να έχει σημαντικό κλινικό αντίκτυπο».

Η ερευνητική ομάδα ελπίζει ότι τα συμπεράσματά τους θα οδηγήσουν τους γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας στο να συστήνουν στους ασθενείς τους να περνούν περισσότερο χρόνο στο πράσινο και στη φύση.

Ο Twohig-Bennett δήλωσε: «Ελπίζουμε ότι αυτή η έρευνα θα εμπνεύσει τους ανθρώπους να βγαίνουν έξω περισσότερο και να αισθάνονται τα οφέλη στην υγεία τους. Ας ελπίσουμε ότι τα αποτελέσματά της έρευνας θα ενθαρρύνουν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους πολεοδόμους να επενδύσουν στη δημιουργία, στην αναγέννηση και τη συντήρηση των πάρκων και των χώρων πρασίνου, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές και στις υποβαθμισμένες κοινότητες που θα μπορούσαν να ωφεληθούν περισσότερο».

Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το Κέντρο Διατροφής και Δραστηριότητας (CEDAR), το οποίο μελετά τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διατροφή και την φυσική δραστηριότητα, αναπτύσσει και διαμορφώνει παρεμβάσεις και βοηθά στη διαμόρφωση της πολιτικής και της πρακτικής της δημόσιας υγείας. Το CEDAR καθοδηγείται από το γενικό στόχο της υποστήριξης αποτελεσματικών παρεμβάσεων για την αλλαγή της συμπεριφοράς της διατροφής και της σωματικής άσκησης σε επίπεδο πληθυσμού.

Ένα από τα πέντε Κέντρα Αριστείας στη Δημόσια Υγεία χρηματοδοτήθηκαν μέσω της UKCRC. Το CEDAR είναι μια συνεργασία μεταξύ του Πανεπιστημίου του Cambridge, του Πανεπιστημίου East Anglia και των Μονάδων MRC στο Cambridge.

Το άρθρο «Τα οφέλη για την υγεία από την ύπαιθρο: Μια συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση της έκθεσης στους πράσινους χώρους και τα αποτελέσματα της υγείας» δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Environmental Research στις 6 Ιουλίου του 2018.

Πηγή: https://www.uea.ac.uk/about/-/it-s-official-spending-time-outside-is-good-for-you